
De VVD wil een gemeente die werkt voor haar inwoners. Bij die dienstverlening
gebruikt Lansingerland eenvoudige formulieren en overzichtelijke regels en
hanteert zij helder taalgebruik. We vinden het normaal dat de gemeente de
telefoon opneemt wanneer je belt met een vraag en er alles aan doet om je goed
te helpen.
De digitale dienstverlening
van de gemeente moet van goede kwaliteit zijn. Inwoners kunnen hun zaken dan zoveel
mogelijk vanuit huis regelen wanneer het hen uitkomt. We starten met het
thuisbezorgen van producten, zoals paspoorten.
Lansingerland maakt voor inwoners die dat willen, zoveel
mogelijk gebruik van de Berichtenbox van MijnOverheid.
Niet elke inwoner kan met de digitale beweging mee. Wanneer daarbij
hulp nodig is, zorgt de gemeente voor persoonlijk
contact en ondersteuning.
Het gemeentehuis is minimaal één avond in de week open.
De gemeente zorgt ervoor dat haar ICT volledig up-to-date is, zodat privacygevoelige informatie van
inwoners beschermd is tegen digitale hacks en cyberaanvallen.
De VVD vindt het belangrijk dat de gemeente een uitstekende
relatie onderhoudt met de lokale en regionale ondernemers. We hebben ondernemers hard nodig voor de realisatie
van levendige dorpskernen, economische groei en werkgelegenheid. De gemeente
moet excellente dienstverlening leveren: klantgericht, efficiënt en tegen zo
laag mogelijke kosten. De VVD vindt dan ook dat de gemeente minimaal een acht
moet scoren voor klanttevredenheid.
We vinden het belangrijk dat de gemeente slimme en creatieve
initiatieven van inwoners en
ondernemers aanmoedigt. Bij belangrijke besluiten worden onze inwoners in een
zo vroeg mogelijk stadium betrokken. Het college legt verantwoording af hoe de
burgerparticipatie heeft plaatsgehad, welke inbreng er is geweest en wat de
gemeente daarmee heeft gedaan.
In alle lagen van de gemeentelijke organisatie moet kritisch
worden gekeken naar de doelmatigheid van het ambtelijk apparaat. De VVD is tegen uitbreiding van het aantal
ambtenaren. De gemeente moet kijken naar slimme inzet en brede scholing van
ambtenaren en naar de mogelijke verbetering van processen.